Publikationen

Feltre’s Teatro Sociale and the Role of Provincial Theatres in Italy and the Habsburg Empire during the Nineteenth Century
hg. von Giulia Brunello, Annette Kappeler und Raphaël Bortolotti

(Parodoi – Interdisziplinäre Studien zur historischen Theaterkultur, Bd. 1)

Baden-Baden: Ergon 2023
360 Seiten, mit zahlreichen Abbildungen und ausführlichem Register
Format 17 x 24 cm
ISBN 978-3-98740-040-7 (Print)
ISBN 978-3-98740-041-4 (ePDF)
doi.org/10.5771/9783987400414

 

Provincial theatres have so far been largely ignored by researchers, although they were cultural centres of entire regions in the 19th century: In these theatres, the population could meet, engage in social activities such as gambling and exchange views on socio-political events. This transdisciplinary study (art history, theatre studies, literature, musicology, history), based on rich archival material, takes a look at the repertoire, actors and spaces of such theatres in Italy and Habsburg territories and reclassifies their practices and their socio-historical importance.

The volume is available here as a free PDF download, identical to the printed edition. The individual contributions can also be downloaded separately below. The print edition is available directly from Ergon Verlag (Nomos Group).

 

Content

Preface

Prefazione

Giulia Brunello, Annette Kappeler, Raphaël Bortolotti | Introduction. Feltre’s Teatro Sociale and the Role of Provincial Theatres in Italy and the Habsburg Empire during the Nineteenth Century

Giulia Brunello, Annette Kappeler, Raphaël Bortolotti | Introduzione. Il Teatro Sociale di Feltre e il ruolo dei teatri di provincia nell’Italia e nell’impero Asburgico dell’Ottocento


I. Local theatre history – Storia di teatri di provincia

Matteo Paoletti | «Denaro! Gloria! E donne!». Dentro ai conti del Teatro Chiabrera di Savona

Antonio Carlini | Le parterre des rois: il Teatro Mazzurana-Sociale di Trento dal 1819 al 1850

Giulia Brunello | Mode, decoro artistico e orgoglio municipale: il Teatro Sociale di Feltre nell’Ottocento

Rossella Bonfatti | Due teatri di provincia nello specchio del Risorgimento: il Teatro dei Rozzi di Siena e il Teatro dell’Aquila di Fermo (1814-1854)

Federica Fanizza | Teatro sociale di Riva del Garda in Trentino (1862-1910). Un palcoscenico per la passione musicale tra pratica dilettante e spettacolo lirico

Patrick Aprent | The Diaries of Ignaz Siege. Nineteenth-Century Theatre Practice in the Habsburg Monarchy from the Perspective of a Main Protagonist


II. Repertoire – Repertorio

Paola Ranzini | «Rallegrare con patrio spettacolo le scene di un piccolo teatro di Provincia». Da Carmagnola alle arene di Milano e Firenze: la parabola di Luigia ossia Valore di una donna nelle cinque gloriose giornate di Milano (Antonio Fassini)

Nicolò Maccavino | Il Teatro d’opera a Caltagirone: attività artistica e repertorio dalla fondazione (1823) alla fine degli anni Settanta dell’Ottocento    [see also the online appendix to this article]

Adriana Guarnieri Corazzol | Emozioni in scena: dal libretto al gesto teatrale con musica. A proposito di alcune opere liriche rappresentate nel Teatro di Feltre nel corso dell’Ottocento

Annette Kappeler | Of Women, Folly, Reading and Revolts. The Repertoire of Feltre’s Teatro Sociale in the Nineteenth Century


III. Scenic Material – Materiale scenico

Rossella Bernasconi | Il prezioso sipario di Tranquillo Orsi fra restauro e ricollocazione

Maria Ida Biggi | Componente figurativa e pratica teatrale nelle scene del primo Ottocento

Raphaël Bortolotti | Provincial Scenography in Nineteenth-Century Italy. The Stock Scenery of Feltre’s Theatre

Materialien

Die Hochschule der Künste Bern
ist ein Departement der Berner Fachhochschule